2021-2022
Методичні рекомендації щодо викладання іноземних мов
у 2017/2018 навчальному році
Вивчення іноземних мов
у 2017-2018 навчальному році буде здійснюватися за такими навчальними
програмами:
ü
«Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів
і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 1-4 класи», К.,
2016 р.;
ü
«Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних
закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 5-9
класи», К., 2017 р.;
ü
«Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних
закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 10-11
класи», К., 2017 р.;
ü
«Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Друга іноземна мова
5-11 класи», К., 2017 р.
Робочі навчальні плани
на 2017/2018 навчальний рік складаються для:
1-4-х класів – за
Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом
МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572;
5-9-х класів – за
Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня
затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі
змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664;
10-11-х класів – за
Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню,
затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами,
внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
для спеціалізованих
шкіл (класів), з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв,
колегіумів: 5-9 класи – за Типовими навчальними планами
загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом
МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними
наказом МОН України від 29.05.2014 № 664 (додаток 8); 10-11 класи –
за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ
ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 №834 зі змінами,
внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
спеціалізованих шкіл з
поглибленим вивченням іноземних мов: 1-4 класи – за Типовими
навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту
України від 10.06.2011 № 572 (додатки 4-5 ); 5-9 класи –
за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня
затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі
змінами, внесеними наказом МОН України 29.05.2014 № 664 (додаток 3); 10-11
класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних
закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 №834 зі
змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додаток 19);
для білінгвальних
класів: 5-9 класи – за Типовими навчальними планами
загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом
МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН
України від 29.05.2014 № 664; 10-11 класи – за Типовими
навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня,
затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними
наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додаток 20);
Як і в минулі роки
інваріанта складова Типового навчального плану основної школи (1-11 класи)
забезпечує реалізацію змісту іншомовної освіти на рівні Державного стандарту.
Предмети та курси за
вибором визначаються загальноосвітнім навчальним закладом у межах гранично
допустимого навчального навантаження з урахуванням інтересів та потреб учнів, а
також рівня навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу.
Звертаємо увагу на:
·
Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня (Наказ
Міністерства від 29.05.2014 №664), згідно яких навчальний заклад отримує
право вибору щодо вивчення другої іноземної мови. Рішення про запровадження
вивчення другої іноземної мови приймається, за наявності умов для такого
вивчення навчальним закладом самостійно;
·
наказ Міністерства від 07.08.15 № 855 «Про
внесення змін до Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних
закладів» згідно якого збільшено години на вивчення іноземної мови за рахунок
варіативної складової.
Організація
навчально-виховного процесу за оновленими навчальними програмами з іноземних
мов для 5-9 та 10-11 класів.
Короткий опис основних змін внесених до навчальних програм з
іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл
із поглибленим вивченням іноземних мов.
1.
Удосконалено застосування компетентнісного підходу до навчання іноземної
мови в контексті положень «Нової української школи» згідно з Державним
стандартом базової і повної загальної середньої освіти.
2.
Створено нову пояснювальну записку до програми – визначено ієрархію цілей
навчання, завдання навчального предмета узгоджено із галузевою та освітньою
метою, а також із Загальноєвропейськими Рекомендаціями з мовної освіти:
викладання, вивчення, оцінювання.
3.
Узгоджено термінологічний апарат, зокрема, назви комунікативних умінь, із
Загальноєвропейськими Рекомендаціями з мовної освіти.
4.
Виокремлено в навчальних програмах чотири інтегровані змістові лінії, а
саме: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність»,
«Здоров’я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність», які
спрямовані на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння з
різних предметів у реальних життєвих ситуаціях.
5.
Додано новий розділ до змістової частини програми «Інтегровані змістові
лінії та орієнтовні способи їх реалізації», в якому для кожного класу за
тематикою ситуативного спілкування сформульовані відповідні комунікативні
вміння.
6.
Визначено очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
відповідно до рівнів і дескрипторів комунікативних умінь Загальноєвропейських
Рекомендацій з мовної освіти (комунікативна компетентність).
7.
Окреслено лексичний, граматичний і фонологічній діапазон учня/учениці на
кінець 9-го класу (лінгвістична компетенція).
8.
Уточнено орієнтовний розподіл змісту по класах стосовно сфер спілкування,
тематики ситуативного спілкування, мовленнєвих функцій та мовного інвентаря.
9.
Внесено до складу граматичного мінімуму (англійська мова) у 5-му класі
спеціалізованої школи з поглибленим вивченням іноземної мови вивчення часових
форм Present та Past Continuous, які були вилучені з програм для початкової
школи у процесі їх оновлення.
10.
Перенесено зміст рубрик «Соціокультурна компетенція», «Загальнонавчальна
компетенція» в опис компетентнісного потенціалу предмета «Іноземні мови» до
відповідної компетентності з метою уникнення дублювань.
11.
Введено орієнтовні параметри оцінювання в узгодженні з програмами
початкової школи, конкретизовано кількісні показники із сприймання на слух.
12.
Змінено змістове наповнення теми «Засоби масової інформації» у 9 класі з
метою її оптимізації і відповідно до інтересів сучасних учнів.
У 2017-2018
навчальному році розпочнеться реалізація оновлених програм з іноземних мов для
5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Особливістю нового навчального
змісту є те, що він передбачає розгортання навчально-виховного процесу не
тільки за традиційною тематикою ситуативного спілкування, але й за чотирма інтегрованими
змістовими лініями, а саме: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська
відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість та фінансова
грамотність», які спрямовані на формування в учнів здатності застосовувати
знання й уміння з різних предметів у реальних життєвих ситуаціях та подолання
фрагментарності навчання.
Методичне підґрунтя
для навчання іноземної мови, що сприяє реалізації інтегрованих змістових ліній,
становлять визначальні підходи: компетентнісний, інтегрований
(міжпредметний), комунікативно-діяльнісний і особистісно зорієнтований. Відповідно
до компетентнісного підходу, результатом
навчання має стати сформованість ключових і предметних компетентностей. Інтегрований підхід зумовлює
спрямованість освітнього процесу на комплексне сприйняття світу учнем через
встановлення міжпредметних зв’язків. Комунікативно-діяльнісний підхід орієнтує організацію навчального процесу з іноземної мови на
забезпечення активної, особистісно значущої, усвідомленої комунікативної
діяльності. Особистісно зорієнтований підхід передбачає спрямованість
освітнього процесу передусім на плідний розвиток особистості кожного школяра,
розкриття його здібностей, побудову індивідуальної освітньої траєкторії учня.
Реалізація зазначених
підходів має свої особливості в основній школі, які відбиваються у різних
аспектах організації освітнього процесу з іноземної мови. Тому для надання
допомоги вчителям щодо врахування змін у програмах під час календарного
планування підготовлено наступний методичний коментар.
Навчальні програми з
іноземних мов не встановлюють порядок вивчення тематики ситуативного
спілкування у рамках навчального року, а лише вказують на зміст, вивчення якого
є об’єктом тематичного і семестрового контролю. Вчителі можуть обирати
послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окресленої тематики, але
так, щоб не порушувалась логіка його опрацювання.
Навчальні програми з
іноземних мов містять низку тем і питань, що безпосередньо пов’язані з
проблематикою інтегрованих змістових ліній. Програми не обмежують смислове та
лінгвістичне наповнення інтегрованих змістових ліній, а лише пропонують
орієнтовні шляхи їх реалізації. Вчителі можуть наповнити новим міжпредметним
змістом й інші теми, створювати альтернативні можливості для поєднання різних
знань та умінь, а також навчальних методів з метою формування ключових життєвих
компетентностей та досягнення цілісності навчальної програми й навчального
процесу відповідно до потреб певного класу.
Дозволяється
використовувати підручники, що видані у поточному році та в попередні роки,
враховуючи при цьому зміни в програмах. Щодо додаткової навчально-методичної
літератури, то вчитель вільний у її виборі й може застосовувати таку, що
найкраще реалізує його методику навчання та компетентнісний потенціал предмету
«Іноземні мови». Програма не обмежує самостійність та творчу ініціативу
вчителя, передбачаючи гнучкість у виборі та розподілі навчального матеріалу
відповідно до потреб учнів та обраних засобів навчання.
Важливим чинником
розвитку ключових життєвих компетентностей є інтегрованість змісту уроку іноземної мови,
яка передбачає:
·
проблемність змісту висловлювань на уроках, що стимулюють дискусію,
обговорення, пошук різних джерел інформації, зіткнення думок і переконань;
·
пов’язаність змісту уроку з реальним світом;
·
практичну цінність інформації, що має знаходити підтвердження через реальні
факти, у змодельованих на уроці ситуаціях.
Ключові компетентності
можна розвивати щоуроку через відповідні форми роботи, які відображають
комунікативно-діяльнісний підхід до навчально-виховного процесу.
Для цього потрібно використовувати:
·
інтерактивні методи, які забезпечують активну діяльність учнів у процесі
опанування навчального матеріалу;
·
кооперативне навчання, в якому формуються соціальні вміння, лідерські
якості та скорочується відстань між учителем та учнем;
·
рольові та ділові ігри, які переносять учнів у таке бажане доросле життя,
допомагають побачити світ і себе у ньому, підвищують самооцінку і попит на
нове;
·
проектні технології, завдяки яким в учнів формується проектне мислення,
почуття відповідальності та досвід цілеспрямованої співпраці, вони вчаться
застосовувати знання на практиці, працювати в команді над конкретним завданням,
презентувати свої результати;
·
методи «змішаного навчання», які поєднують у собі традиційне й дистанційне
навчання та найбільш відповідають інтересам і уподобанням учнів, які живуть у
період стрімкого інформаційно-технологічного розвитку суспільства та володіють
комп’ютерною грамотністю;
·
вихід за межі класу на екскурсію або на «польове дослідження», що допоможе
переконати учнів у сенсі навчання, мотивує й активізує до пізнання нового. Для
того, щоб така форма роботи мала максимальний ефект, важливо, щоб її
завершенням стало осмислення побаченого й почутого у вигляді учнівських
презентацій, відгуків, рефлексивних нотаток, заповнення листів спостереження
тощо;
·
звернення до досвіду учнів, що гарантує перетворення кожного учня на
справжнього учасника навчально-виховного процесу, співтворця й конструктора
нових знань;
·
відповідні форми оцінювання, а саме: самооцінювання, яке формує здатність
до самоаналізу, спостережливість за собою, вміння бачити та визнавати перед
собою власні помилки; взаємооцінювання, що виховує відкритість до критики з боку
інших, здатність відсторонювати об’єкт від суб’єкта оцінювання, вміння слухати,
аналізувати й порівнювати.
Під час планування
уроків інтегрованого характеру вчителю іноземної мови необхідно упорядковувати
навчальні цілі в залежності від складності розумових дій над матеріалом.
Наприклад, вчителі пропонують завдання, які б не обмежували учнів двома рівнями
когнітивних процесів нижчого порядку (знання та розуміння), а поступово
виводили б їх на рівні когнітивних процесів вищого порядку (застосування, аналіз,
оцінка та творення) за таксономією Блума. На кожному етапі вчитель формулює
цілі навчання, але не з погляду педагога, як дидактичні цілі (формувати,
удосконалювати тощо), а з погляду учня, як очікувані результати діяльності
(учень умітиме, зможе тощо). Складена матриця цілей повинна відповідати всім
рівням когнітивних процесів. Таке планування занять має декілька переваг:
·
знаючи цілі навчання, учитель упорядковує їх, визначаючи першочергові,
базові, а також, порядок засвоєння матеріалу й подальші перспективи роботи над
ним;
·
знання вчителем конкретних цілей дає можливість пояснити учням орієнтири в
їх спільній роботі;
·
чітке формулювання цілей, які виражені через результати діяльності,
піддається надійному та об’єктивному оцінюванню.
У процесі навчання
іншомовного спілкування комплексно реалізуються освітня, виховна і розвивальна
функції предмета. Через те, що вони є функціями предмета, а не цілями навчання,
зникає потреба визначати освітні, виховні та розвивальні цілі в планах уроків.
Отже, в плані уроку цілі
можуть виглядати так:
Мета уроку (як намір
учителя)
Сприяти розвитку в
учнів уміння ввічливо висловлювати власні переконання, думки, згоду й незгоду,
використовуючи для цього необхідний лексико-граматичний інвентар.
Очікувані результати
(як досягнення учнів)
На кінець уроку учні
вмітимуть ввічливо висловлювати власні переконання щодо впливу деструктивних
молодіжних рухів на життя однолітків.
Для успішної
реалізації інтегрованих змістових ліній важливою є співпраця вчителів іноземних
мов з учителями інших предметів. Для цього у школі слід створювати умови й можливості
для тісної взаємодії та підтримувати професійний взаєморозвиток вчителів з
метою здійснення різних способів інтеграції: міжпредметних зв’язків,
комбінування предметів, мультидисциплінарної інтеграції.
Навчально-методичне забезпечення
У загальноосвітніх
навчальних закладах можe використовуватися лише те навчально-методичне
забезпечення, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України.
Перелік рекомендованої літератури затверджується наказом Міністерства освіти і
науки України та оприлюднюється через “Інформаційний збірник Міністерства
освіти і науки України”. Із зазначеним переліком можна ознайомитись на
сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua
Зміст чинного
навчально-методичного забезпечення з іноземних мов, яке створювалось протягом
2012-2017 років для 5-9 класів, відповідає сферам і тематиці ситуативного
спілкування, лінгвістичному компоненту нових «Навчальних програм з іноземних
мов для 5-9 класів», а також корелюється із окресленими в «Пояснювальній
записці» метою базової загальної освіти, завданнями іноземної мови в її
реалізації та рівнем комунікативної компетентності на кінець 9 класу.
Враховуючи ту
обставину, що вивчення іноземних мов у 9 класі належить до завершального етапу
навчання у базовій школі, нове навчально-методичне забезпечення, створене для
цього етапу навчання, націлює на систематизацію набутого у попередні роки
навчання мови лінгвістичного матеріалу, комбінування його із новим, та
поглиблення вміння використовувати під час практикування в різних видах
мовленнєвої діяльності в рамках обговорення певної теми чи розв’язання ситуації
спілкування. На це спрямовані різноманітні види і типи завдань у нових
підручниках для 9 класу.
Навчально-методичне
забезпечення для 9 класу спрямоване на розв’язання таких практичних завдань:
розвиток комунікативної культури школярів, підвищення рівня їхньої
комунікативної освіченості на основі усної, писемної та онлайн взаємодії;
формування в учнів культури читання та сприймання на слух відносно нескладних
аутентичних текстів інформаційно-довідкового, побутового, публіцистичного та
художнього характеру, а також розвиток загальнокультурних умінь систематизувати
й узагальнювати прочитану або прослухану інформацію; розвиток в учнів
соціокультурної спостережливості, мовленнєвої творчості й загальнокультурних
умінь, необхідних в умовах іншомовного спілкування; ознайомлення учнів із
загальноєвропейськими рівнями володіння мовою та способами самооцінювання за
дескрипторами комунікативних умінь під час сприймання на слух, говоріння,
читання, та письма.
Відповідно до нових
«Навчальних програм з іноземних мов для 5-9 класів» оволодіння іноземною мовою
у контексті міжкультурної парадигми передбачається формування учнівської
готовності до міжкультурної комунікації у межах сфер, тем і ситуацій
спілкування, окреслених новою навчальною програмою.
Сформувати готовність
і здатність учня до
міжкультурної комунікації – означає розвинути в учня не тільки уміння
спілкуватись, але й уміння користуватися відповідною іншомовною «технікою»,
«озброїти» його екстралінгвістичною інформацією, необхідною для адекватного
спілкування і взаєморозуміння на міжкультурному рівні, а також розвинути в
нього такі якості, які дозволять йому здійснювати безпосереднє та опосередковане
спілкування з представниками інших культур.
Розвитку таких умінь
та якостей сприятиме, зокрема, використання методу проектів. Проектні роботи
дозволяють учителю розширити рамки теми, а учневі – проявити свої творчі здібності. Передбачається, що
проектні завдання на уроці виконуються у невеликих групах. Учасники роботи над
проектом переймаються роздумами, дослідженням, а отже, пошуком, збором
необхідної інформації, її обговоренням. І, що найголовніше, мова тут виконує
свою пряму функцію засобу обміну інформацією та думками. Такий підхід сприяє
створенню реального навчального середовища, справжньому зануренню не тільки в
проблему, що досліджується, а й у саму іншомовну діяльність, в іншу культуру.
Проблема, що досліджується спільно, може бути будь-якою: екологічною, творчою,
історичною, країнознавчою, лінгвістичною тощо. Головне, що вона досліджується,
обговорюється і розв’язується іноземною мовою, яка стає мовою спілкування
у певній спільноті учасників. У такий спосіб учням надається можливість
практичного використання отриманих у межах теми умінь.
Проектні завдання
можуть бути найрізноманітніші: опитування громадської думки і представлення
його результатів, підготовка матеріалів про школу з метою представлення
зарубіжним друзям, створення реклами, складання вікторини чи
розробка/проведення гри тощо. Пошук потрібної інформації приводить учасників
проекту до віртуальних бібліотек, баз даних, віртуальних кафе і музеїв, на
різноманітні інформаційні й освітні сервери. Необхідність живого спілкування з
реальними партнерами повертає його учасників до можливостей електронної пошти,
телеконференцій, чат-технологій. Необхідність підготовки спільного продукту
того чи іншого проекту, який представляє кожний учасник у своїй аудиторії (в
класі, школі) або на спеціально створених з цією метою web-сторінках, вимагає
звернення до текстових, графічних редакторів, застосування різноманітних
мережевих програм, що дозволяють використовувати графіку, анімацію,
мультиплікацію, тобто мультимедійні засоби. Таким чином, проект стає міжпредметним. Важливо, щоб
результати такої діяльності були представлені в письмовому або графічному
вигляді для того, щоб учні могли порівнювати свої роботи і навчатись один в
одного. Крім того, вчителям бажано знайти час для усної презентації практичних
робіт учнями.
У процесі навчання на
етапі 9 класу все більшої ваги набуває питання формування вучнів умінь
самостійної роботи або учнівської автономії з іноземної мови.
Автономія учня в навчальній діяльності – це здатність до незалежних і
самостійних дій, критичної рефлексії, до прийняття рішень. Ця здатність включає
в себе, а в той самий час і передбачає той факт, що учень виробляє певне
психологічне ставлення до процесу і змісту навчальної діяльності. Здатність до
автономії проявляє себе як в способі учіння, так і в способі переносу учнями
результатів учіння на більш широкий контекст. У «Загальноєвропейських
Рекомендаціях з мовної освіти» рівень автономії, самостійності в процесі
вивчення іноземної мови розглядається як обов’язковий критерій рівня володіння
іноземною мовою.
З допомогою
самокритичного мислення і самооцінювання формується особиста відповідальність
учня за вибір засобів досягнення навчальних та особистих цілей. Ці засоби
можуть бути різноманітними. Це інформаційно-комунікаційні технології,
технології, до яких належить Інтернет-ресурс, мультимедійні навчальні програми,
електронні словники, електронні версії зарубіжних газет і журналів, освітні
веб-сайти тощо, котрі дозволяють не тільки індивідуалізувати процес навчання
мови та органічно об’єднати різноманітні види роботи – групову, самостійну,
дистанційну, а й розширюють і збагачують можливості учнів у формуванні власного
Мовного портфоліо, яке може бути свідченням їхніх досягнень та успіхів в
іншомовному навчанні.
Оцінювання навчальних
досягнень учнів
Здійснення контролю
забезпечує своєчасне корегування навчального процесу з метою приведення його до
рівня, заданого програмою й стандартом, що окреслюють очікувані результати
навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Зміст навчання
іноземної мови охоплює такі види мовленнєвої діяльності: рецептивні,
продуктивні та інтеракційні. Для участі в них необхідні такі уміння: сприймання
на слух, говоріння, читання та письмо. Для виявлення рівня володіння кожним
умінням розроблені відповідні критерії.
Мовленнєві уміння є
основою для реалізації системи контролю над ходом і якістю засвоєння учнями
змісту навчання іноземної мови.
Учні з самого початку
навчання повинні знати, яких результатів від них очікують. У цьому полягає й
певний стимул до підвищення якості своїх знань і умінь.
Основними видами
оцінювання з іноземної мови є поточне (не поурочне), тематичне, семестрове,
річне оцінювання та підсумкова державна атестація.
Основною ланкою в
системі контролю у загальноосвітніх навчальних закладах є поточний контроль, що
проводиться систематично з метою встановлення правильності розуміння
навчального матеріалу й рівнів оволодіння ним та здійснення корегування щодо застосовуваних
технологій навчання.
Основна функція
поточного контролю – навчальна. Питання, завдання, тести спрямовані на
закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні
форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою групи.
Тематичне оцінювання
проводиться на основі поточного оцінювання. Окремого оцінювання для виставлення
тематичних оцінок не передбачено. Під час виставлення тематичного балу
результати перевірки робочих зошитів не враховуються.
Наступною ланкою в
системі контролю є семестровий контроль, що проводиться періодично з метою
перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем,
розділів семестру й підтвердження результатів поточних балів, отриманих учнями
раніше. Семестровий контроль проводиться двічі на рік.
Завдання для
проведення семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють
найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються викладачем
з урахуванням рівня навченості, що дозволяє реалізувати диференційований підхід
до навчання.
Семестровий контроль
проводиться за чотирма уміннями (аудіювання, говоріння, читання, письмо). У
журналі робиться, наприклад, такий запис:
5.12.
Контроль
аудіювання
|
18.12.
Контроль
говоріння
|
22.12.
Контроль
читання
|
25.12.
Контроль
письма
|
Звертаємо увагу, що
«Контроль» не є контрольною роботою і може бути комплексним та проводитись у
формі тестування.
Оцінка за семестр
ставиться на основі поточного оцінювання (тематичного) та оцінок контролю з
чотирьох умінь.
У початковій школі
(1-4 класи) зошити перевіряються після кожного уроку у всіх учнів з
виставленням оцінок.
У 5-9 класах зошити
перевіряються один раз на тиждень.
У 10-11 класах у
зошитах перевіряються найбільш значимі роботи, але з таким розрахунком, щоб один
раз на місяць перевірялись роботи всіх учнів.
До виправлення помилок
у письмових роботах вчителі можуть підходити
диференційовано, враховуючи вікові особливості учнів та рівень сформованості
відповідного уміння у конкретного учня/учениці: виправляти помилки власноруч;
підкреслювати слово/вираз тощо з помилкою; підкреслювати саму помилку з метою
самостійного виправлення її учнем/ученицею; позначати рядок, в якому є помилка,
на полях з метою самостійного пошуку та виправлення помилки учнями.
Відповідно до
загальних вимог до ведення класного журналу «Записи в журналі ведуться
державною мовою. З іноземних мов частково допускається запис змісту уроку та
завдання додому мовою вивчення предмета».
Зошити підписуються
мовою вивчення.
Поділ класів на групи
здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом Міністерства освіти
і науки України від 20.02.2002 № 128. При поглибленому вивченні іноземної мови
з 1-го класу клас ділиться на групи з 8-10 учнів у кожній (не більше 3 груп);
при вивченні іноземної що не є мовою навчання, а вивчається як предмет – клас
чисельністю понад 27 учнів ділиться на 2 групи.
З огляду на те, що
майже всі стратегічні документи щодо вивчення іноземних мов, зорієнтовані на
Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти, більш детально ознайомитись
із основними положеннями цього документа можна на сайті:http://www.coe.int
Нормативно- правове забезпечення
з англійської мови
Про переліки навчальної літератури,
рекомендованої
Міністерством освіти і науки України
для
використання у загальноосвітніх навчальних закладах
З метою упорядкування
навчальної літератури, що рекомендується для використання в навчально-виховному
процесі навчальних закладів, Міністерство освіти і науки України розміщує на
офіційному веб-сайті Міністерства:
Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних
посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для
використання в основній і старшій школі загальноосвітніх навчальних закладів з
навчанням українською мовою
Методичні рекомендації щодо викладання іноземних мов
у 2016/2017 навчальному році .
Іноземні мови
Вивчення іноземних мов у 2016-2017 навчальному році буде здійснюватись за декількома навчальними програмами а саме:
«Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 1-4 класи», Видавничий дім «Освіта», 2012 р.;
«Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 10-11 класи», Київ, 2010 р.;
«Програми для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземної мови, Іноземні мови. 5-9 класи», Видавничий дім «Освіта», 2013 р.;
«Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Іноземні мови. 5-7 класи», Видавничий дім «Освіта», 2013 р.;
«Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Іноземні мови. 8-9 класи», «Перун», 2005 р.;
«Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Друга іноземна мова 5-11 класи», Видавничий дім «Освіта», 2013 р.
Навчальні програми не встановлюють порядок (послідовність) вивчення предметної тематики у рамках навчального року, а лише вказують на зміст, вивчення котрого є об’єктом тематичного контролю та оцінювання у рамках семестрового і підсумкового контролю.
Програми з іноземних мов мають наскрізний характер та представлені в єдиній системі, в діяльнісній термінології з чітко вираженою кореляцією між класами.
На сьогодні триває робота з розвантаження навчальних програм для учнів середньої школи проте, оскільки вивчення іноземних мов носить наскрізний та цілісний характер то розвантаження програм неможливо проводити лише у певному віковому сегменті. Саме тому робоча група розглядала та вносила певні зміни у навчальні програми для учнів 1-11 класів.
В центрі уваги буде знаходитись не просто відтворення знань, а поступове впровадження вагомих типів навчальної діяльності, для яких розроблені нові стратегії визначення та організації змісту навчальної діяльності. Вилучено ряд граматичних структур які не несуть основного навантаження для відтворення знань ряд граматичних структур перенесено до матеріалу інших класів де вони логічніше поєднані з тематичним розподілом. Також у певних класах обмежено вивчення цілого ряду граматичних явищ через вилучення більш складних форм перенесення їх до наступних класів.
Визначаючи новi цiлi, змiст і методи навчання, програма сприяє реформі середньої освіти в галузі викладання iноземних мов, враховуючи рекомендації Ради Європи. Програма не обмежує самостiйнiсть і творчуiнiцiативу вчителя, передбачаючи гнучкість у відборі та розподілі навчального матеріалу відповідно до потреб учнів та обраних засобів навчання (навчально-методичні комплекси, підручники, посібники, аудіо, відео матеріали тощо).
Робочі навчальні плани на 2016/2017 навчальний рік складаються для:
для 1-4-х класів – за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572;
для 5-8-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664;
для 9-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66;
для 10-11-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
для спеціалізованих шкіл (класів), з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв, колегіумів: 5-8 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664 (додаток 8); 9 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66; 10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 №834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов: 1-4 класи – за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572 (додатки 4-5 ); 5-8 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України 29.05.2014 № 664 (додаток 3); 9 класи – за Типовим навчальним планом спеціалізованих шкіл цього типу, затвердженими наказом МОН України від 13.03.2006 № 182; 10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 №834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додаток 19);
для білінгвальних класів: 5-8 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664; 9 класи – за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН від 07.07.2009 № 626; 10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додаток 20);
Як і в минулі роки інваріанта складова типового навчального плану основної школи (1-11 класи) забезпечує реалізацію змісту іншомовної освіти на рівні Державного стандарту.
Предмети та курси за вибором визначаються загальноосвітнім навчальним закладом у межах гранично допустимого навчального навантаження з урахуванням інтересів та потреб учнів, а також рівня навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу.
Звертаємо увагу на нові Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня (Наказ Міністерства від 29.05.2014 №664), згідно якихнавчальний заклад отримує право вибору щодо вивчення другої іноземної мови.
Рішення про запровадження вивчення другої іноземної мови приймається, залежно від умов для такого вивчення, навчальним закладом самостійно.
Навчально-методичне забезпечення
У загальноосвітніх навчальних закладах можeвикористовуватися лише те навчально-методичне забезпечення, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України. Перелік рекомендованої літератури затверджується наказом Міністерства освіти і науки України та оприлюднюється через “Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України”. Із зазначеним переліком можна буде ознайомитись на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua
Навчальний зміст підручників укладено відповідно до програми і представлено розділами, що відповідають тематиці ситуативного спілкування. Структура кожного підручника є чіткою і послідовною, вона відображає специфіку предмету іноземна мова, яка полягає у тому, що провідним компонентом змісту навчання іноземної мови є не основи наук, а способи діяльності — навчання різних видів мовленнєвої діяльності: говоріння, аудіювання, читання, письма.
Здатність здійснювати іншомовне спілкування на міжкультурному рівні є викликом нашого часу, що постає у сучасних реаліях світу, який глобалізується.
Концепція формування учнівської здатності до міжкультурного спілкування, яку послідовно втілюють автори у новій серії підручників для учнів 8-го класу основної школи, передбачає більшу соціокультурну спрямованість процесу навчання ІМ, в центрі якого знаходиться особистість учня та його потреби.
Концепція формування учнівської здатності до міжкультурної комунікації складається з трьох взаємопов’язаних компонентів:
1) комунікативної методики вивчення ІМ;
2) створення особистої траєкторії навчання учня;
3) формування навичок позитивної взаємодії на міжкультурному рівні.
Запропонована Концепція дозволяє чітко виділити в якості пріоритетів навчання ІМ не систему мови, а змістові аспекти навчання та, відповідно, інтереси й потреби учнів як суб’єктів навчального процесу. Особливого значення набувають такі аспекти навчання, як соціокультурні фактори, мотивація, розвиток особистості учня засобами вивчення іноземної мови, під час яких відбувається зіставлення життєвого досвіду та соціокультурних реалій, у яких живуть українські та іншомовні підлітки, виявлення спільного і відмінного, врахування специфіки іншомовного середовища, усвідомлення якої дозволяє українському підлітку адекватно розв’язувати особисті завдання спілкування із представниками інших країн.
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Здійснення контролю забезпечує своєчасне корегування навчального процесу з метою приведення його до рівня, заданого програмою й стандартом, що регламентує його вимоги до обов'язкового мінімуму змісту й рівню підготовки випускників. Ці вимоги містять у собі знання фонетики, лексики, фразеології, граматики.
Зміст навчання іноземної мови містить у собі 4 види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, письмо і читання. Для виявлення рівня володіння кожним видом розроблені відповідні критерії.
Ці види діяльності є основою для реалізації системи контролю над ходом й якістю засвоєння учнями змісту навчання іноземної мови.
Учень із самого початку навчання повинен знати, як буде оцінюватися його робота, які вимоги в навчанні будуть до нього пред'являтися. У цьому полягає й певний стимул до підвищення якості своїх знань.
Учень із самого початку навчання повинен знати, як буде оцінюватися його робота, які вимоги в навчанні будуть до нього пред'являтися. У цьому полягає й певний стимул до підвищення якості своїх знань.
Основними видами оцінювання з іноземної мови є поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання та підсумкова державна атестація.
Основною ланкою в системі контролю у загальноосвітніх навчальних закладах є поточний контроль, що проводиться систематично з метою встановлення правильності розуміння навчального матеріалу й рівнів його оволодіння та здійснення корегування щодо застосовуваних технологій навчання.
Основна функція поточного контролю - навчальна. Питання, завдання, тести спрямовані на закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою групи.
Тематичне оцінювання проводиться на основі поточного оцінювання. Окремого оцінювання для виставлення тематичних оцінок не передбачено. Під час виставлення тематичного балу результати перевірки робочих зошитів не враховуються.
Наступною ланкою в системі контролю є семестровий контроль, що проводиться періодично з метою перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем, розділів семестру й підтвердження результатів поточних балів, отриманих учнями раніше.Семестровий контроль проводиться двічі на рік.
Завдання для проведення семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються викладачем з урахуванням рівня навченості, що дозволяє реалізувати диференційований підхід до навчання.
Семестровий контроль проводиться за чотирма видами мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо). У журналі робиться, наприклад, такий запис:
5.12.
Контроль
Аудіювання
|
18.12.
Контроль
Говоріння
|
22.12.
Контроль
Читання
|
25.12.
Контроль
Письма
|
Звертаємо увагу, що «Контроль» не є контрольною роботою і може бути комплексним та проводитись у формі тестування.
Оцінка за семестр ставиться на основі поточногооцінювання та оцінок контролю з чотирьох видів мовленнєвої діяльності.
При перевірці робіт з іноземної мови у початковійшколі (1-4 класи) вчитель виправляє помилки і пишезгори правильний варіант слова, виразу тощо. Зошити, вяких виконуються навчальні класні та домашні роботи,перевіряються після кожного уроку у всіх учнів звиставленням оцінок.
В 5-9 класах зошити перевіряються один раз натиждень.
В 10-11 класах у зошитах перевіряються найбільш значимі роботи але з таким розрахунком щоб один раз в місяць перевірялись роботи всіх учнів.
Словники перевіряються один раз в семестр. Вчитель виправляє помилки і ставить підпис та дату перевірки.
Відповідно до загальних вимог до ведення класного журналу «Записи в журналі ведуться державною мовою. З іноземних мов частково допускається запис змісту уроку та завдання додому мовою вивчення предмета».
Зошити та словники підписуються мовою, яка вивчається.
Поділ класів на групи здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом Міносвіти і науки України від 20.02.02 р. № 128. При поглибленому вивченні іноземної мови з 1-го класу клас ділиться на групи з 8-10 учнів у кожній (не більше 3 груп); при вивченні іноземної що не є мовою навчання, а вивчається як предмет – клас чисельністю понад 27 учнів ділиться на 2 групи.
Самооцінювання є невід’ємним умінням сучасної людини в процесі пізнання і самопізнання та альтернативним способом оцінки досягнень учнів. Найважливішою метою самооцінювання є підвищення учнівської здатності до саморефлексії, що сприяє зростанню питомої ваги самостійності в організації процесу навчання (самонавчання). Одним з найефективніших інструментів, що допомагає розвинути в учня здатність до самооцінювання в іншомовному навчанні є Європейське мовне портфоліо.
Результатом проекту Ради Європи «Європейське мовне портфоліо» в Україні стало створення українських версій цього інструменту для різних вікових категорій учнів загальноосвітніх шкіл, пілотування експериментальних версій на майданчиках п’ятьох областей України: Одеської, Чернівецької, Тернопільської, Донецької та Харківської, упродовж якого удосконалювались запропоновані версії, розроблялись шляхи впровадження методології портфоліо в іншомовне навчання українських учнів. З 2008 року йде широке ознайомлення вчительської аудиторії із новою технологією та принципами Загальноєвропейської мовної політики на шпальтах фахових видань, під час проведення семінарів в різних областях України. Протягом цього періоду часу до проекту добровільно долучили свої учнів чимало вчителів іноземної мови з різних регіонів країни.
Сьогодні доступні версії для учнів, які вивчають англійську, німецьку і французьку мови, а також методичний посібник для методистів і вчителів. Дані видання знаходяться у широкому доступі в мережі Інтернет за наступними посиланнями.
Методичний посібник для вчителів портфоліо можна знайти за посиланням:
Ознайомитись і скачати версію Європейського мовного портфоліо для школярів 7 – 12 років за посиланням:
http://www.libra-terra.com.ua/insha-navchalna-literatura/12-other-literatura/141-other-literatura-portfolio-7-12.html для школярів 12 –17 років за посиланням:
Навчальний календар на 2016 - 2017 навчальний рік
Канікули в 2016 - 2017 навчальному році
2016-2017 навчальний рік у школах, гімназіях та інших навчальних закладах почнеться в четвер 1 вересня 2016 року і триватиме до 26 травня 2017 року включно. Загальна тривалість навчального року складе 273 днів, з яких 165 днів будуть навчальними, а 108 днів припадуть на канікули, вихідні та свята.
Червоним кольором у календарі виділено вихідні та святкові дні
Зеленим кольором виділені дні канікул
Зеленим кольором виділені дні канікул
Всього протягом 2016-2017 навчального року буде 165 навчальних днів і 108 вихідних.
Вересень 2016 року: всього днів – 30, навчальних днів 22, вихідних днів – 8.
Жовтень 2016 року: всього днів -31, навчальних днів – 19, вихідних днів – 12.
Листопад 2016 року: всього днів – 30, навчальних днів – 18, вихідних днів – 12.
Грудень 2016 року: всього днів – 31, навчальних днів – 17, вихідних днів – 14.
Січень 2017 року: всього днів – 31, навчальних днів – 16, вихідних днів – 15.
Лютий 2017 року: всього днів – 28, навчальних днів – 20, вихідних днів – 8.
Березень 2017 року: всього днів – 31, навчальних днів – 17, вихідних днів – 14.
Квітень 2017 року: всього днів – 30, навчальних днів – 19, вихідних днів – 11.
Жовтень 2016 року: всього днів -31, навчальних днів – 19, вихідних днів – 12.
Листопад 2016 року: всього днів – 30, навчальних днів – 18, вихідних днів – 12.
Грудень 2016 року: всього днів – 31, навчальних днів – 17, вихідних днів – 14.
Січень 2017 року: всього днів – 31, навчальних днів – 16, вихідних днів – 15.
Лютий 2017 року: всього днів – 28, навчальних днів – 20, вихідних днів – 8.
Березень 2017 року: всього днів – 31, навчальних днів – 17, вихідних днів – 14.
Квітень 2017 року: всього днів – 30, навчальних днів – 19, вихідних днів – 11.
Травень 2017 року: всього днів – 31, навчальних днів – 17, вихідних днів – 14.
Звертаємо вашу увагу, що навчальний календар на 2016-2017 рік є рекомендаційним. Зазначені строки можуть відрізнятися і бути змінені.
Канікули в 2016 - 2017 навчальному році
Згідно з рекомендаціями міністерства освіти в навчальних закладах будуть встановлені такі дати канікул у 2016-2017 навчальному році.
Осінні канікули в 2016 - 2017 навчальному році розпочнуться 29 жовтня 2016 року і завершаться 6 листопада 2016 року. Тривалість осінніх канікул 2016 складе 9 днів.
Зимові новорічні канікули у 2016 - 2017 навчальному році розпочнуться 24 грудня 2016 року і триватимуть до 8 січня 2017 року. Тривалість зимових канікул складе 16 днів.
Весняні канікули в 2016 - 2017 навчальному році почнуться 25 березня 2017 року і триватимуть до 2 квітня 2017 року. Тривалість весняних канікул складе 9 днів.
Літні канікули в 2017 році розпочнуться 27 травня 2017 року і триватимуть до 1 вересня 2017 року.
Додаткові канікули для першокласників можуть бути введені з 18 по 26 лютого 2017 року. Крім того в учнів у навчальних закладах вихідними днями будуть 14 жовтня 2016 року, 8 березня 2017 року, 17 квітня 2017 року, 1-2 травня 2017 року і 9 травня 2017 року.
Також необхідно нагадати, що дати канікул тільки рекомендуються міністерством освіти, а остаточне рішення про терміни і тривалість канікул залишається за педрадою навчальних закладів.
Додаткові канікули або перенесення термінів канікул у школах та інших навчальних закладах можливі з наступних причин:
Низька температура повітря – мінус 25 градусів за шкалою Цельсія для початкової школи; мінус 28 градусів – для середньої школи; мінус 30 градусів для учнів 10 та 11 класів.
Низька температура у навчальних класах. При температурі повітря в навчальних приміщеннях нижче +18 градусів проводити заняття забороняється.
Карантин і перевищення порогу захворюваності. Карантин може бути оголошений в окремій школі, окремому районі, місті чи області при перевищенні епідемічного порогу захворюваності в 25% від загальної кількості учнів.
Перелік нормативних документів для організації освітнього процесу в 2016-2017 навчальному році
Увага! Сторінка поповнюється матеріалами поступово. Слідкуйте за змінами!!!
Державні стандарти
Навчальні плани
Лист Міністерства освіти і науки України № 1/9-296 від 09 червня 2016 року «Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів»:
Наказ МОН України від 07 серпня 2015 № 855 «Про внесення змін до Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів»
Наказ Міністерства № 616 від 23.05.2012 "Про затвердження Типових навчальних планівзагальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступенюз поглибленим вивченням окремих предметів" (для 9 класів)
Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.04.2014 № 460 «Про внесення змін до Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів» (стосовно викладання інформатики).
Наказ МОН України від 12.12.2014 № 1465 «Про внесення змін до Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів» (стосовно математики, 7 клас).
Наказ МОН від 07.08. 2015р. №855 «Про внесення змін до Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів»(стосовно викладання іноземних мов).
Наказ міністерства освіти і науки України від 08.05.2015р. №518 «Про внесення зміни до деяких наказів»(стосовно викладання зарубіжної літератури)
Наказ МОН України від 29.05.2014№ 657 «Про внесення змін до Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів» (стосовно предмету «Захист Вітчизни»).
Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах», зареєстрований в Міністерстві юстиції України (6 березня 2002 року за № 229/6517), зі змінами
Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.04.2009 № 312 «Про затвердження Положення про класи з поглибленим вивченням окремих предметів у ЗНЗ».
Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2002 № 732 «Про затвердження Положення про індивідуальну форму навчання в ЗНЗ».
Викладання навчальних предметів
Лист МОН України від 17.08.2016 № 1/9-437 «Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах»
Лист МОН № 1/9-364 від 12.07.16 року "Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році"
Лист МОН від 17.08.2016 №1/9-434 "Про переліки навчальної літератури, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, для використання у загальноосвітніх навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році"
Початкова школа
Наказ МОН від 05.08.2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
Наказ МОН № 1222 від 21.08.13 року зі змінами, внесеними згідно з наказом МОН №1009 від 19 серпня 2016 року Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти
Додаток до наказу МОН України від 19.08.2016 №1009 Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи
Основна, старша школа
Наказ МОН від 14.07.2016 №826 «Про затвердження навчальних програм для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів»
Лист МОН від 29.10.2007 N 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів».
Наказ МОН від 21.08. 2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» (5-8 класи)
Наказ МОН від 13 квітня 2011 року №329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» (9-11 класи)
Ведення документації
Наказ МОН від 03.06.2008 №_496 "Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів"
Наказ МОН від 08.04.2015 № 412 «Про затвердження Інструкції щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
Наказ МОН № 240 від 23 черня 2000 «Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах I - III ступенів», відновлена наказом МОН від 29.11.2013р. №1655.
Наказ МОНМСУ №423 від 10 травня 2011 «Про затвердження єдиних зразків ведення обов'язкової ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ст. усіх форм власності".
Методичний лист щодо заповнення журналів з української мови та літератури, світової літератури (Лист МОН України від 21 серпня 2010 року № 1/9 – 580).
Навчальні кабінети
Наказ МОН №601 від 20 липня 2004 року "Про затвердження Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів".
Наказ МОН від 09 грудня 2009 р. №1114 "Про затвердження Примірного Положення про навчальний кабінет з основ здоров’я загальноосвітніх навчальних закладів".
Наказ МОН від 14 грудня 2012 № 1423 "Про затвердження Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів".
Наказ МОН від 22.06.2016 №704 "Про затвердження Типового переліку засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для кабінетів природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів"
Виховання
Наказ МОН № 641 від 16 червня 2015 року «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах»;
Наказ МОНвід 07 вересня 2000 № 439 «Про затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України».
Лист ІМЗО від 25.07.2016 № 2.1/10-1828 “Про методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році”
Наказ МОН № 768 від 16 липня 2015 року "Про національно-патріотичне виховання в системі освіти"
Перший урок у 2016-2017 н.р.
Лист МОН України від 20.07.2016 № 1/9-385 «Про проведення 1 вересня 2016 року Першого уроку»
Немає коментарів:
Дописати коментар